Sådan laver du en faktura i NAV ved brug af Lexmark OCR-scanning i NAV (Åbn i nyt vindue – klik her)

Baseret på version NAV 2017. Kan også bruges af ældre versioner af  NAV. 

 

Hvordan laver jeg en faktura i NAV ved brug af Lexmark OCR-scanning?

For at kunne sende dine faktura med Lexmark kræver det først oprettelse ved Lexmark og lidt opsætning i NAV.

Lexmark/Kofax registrering:

Gå på https://store-nav.readsoftonline.com/login

På Lexmark/Kofaxs hjemmeside skal du registrere dig som ”Ny kunde”

 

Lexmark portal - faktura indscanning

 

Udfyld herefter alle dine oplyser og tryk Registrér til sidst.

Du vil modtage en ”velkomstmail”, som inkluderer logininformationer, Autorisationsnøgle m.m., som blandt andet skal bruges til opsætningen i NAV.

Hvis du ønsker, at den også skal kunne afløfte linjer, er dette et flueben, som skal sættes ude på kontoen i Lexmark/Kofax.

Login med dine nye logininformation (https://store-nav.readsoftonline.com/login ).

Når du er inde, skal du klikke på ”MIN KONTO” og efterfølgende på ”Min plan”.

 

Min konto - faktura indscanning

Tryk på ”REDIGER PLAN”

Rediger konto - faktura indscanning

Det er her du skal sætte flueben, for at få linjer med i din afløftning.

Rediger plan - faktura indscanning

Så er du klar til at gå i NAV og laver opsætningen.

 

Opsætning i Microsoft Dynamics NAV

Gå i højre hjørne og søg efter Opsætning af OCR-tjeneste, alternativ benyt stien: Afdelinger/Opsætning/It-administration/Tjenester/Opsætning af OCR-tjeneste

Her sætter du dit brugernavn, adgangskode og autorisationsnøgle ind.

Derefter kan du vælge DNKPO under Standard-OCR-dokumentskabelon. Sæt flueben i Aktiveret. Derefter udfylder den selv resten af felterne:

 

Opsætning i NAV - faktura indscanning 

Fakturaindlæsning ved brug af Lexmark/Kofax

Du skal først hente bilagene ind i NAV.

Gå i højre hjørne og søg på ”Indgående bilag” i søgefeltet eller brug stien: Afdelinger/Økonomistyring/Finans/Indgående bilag

Vælg ”Opret fra fil” i båndet.

 

Opret fra fil - faktura indscanning

 

Vælg den fil/faktura du ønsker at få ind i NAV og afløftet via Lexmark/Kofax.

Herefter vil filen blive indlæst og ligge i oversigten ”Indgående bilag”

Tryk på ”Rediger” på det nye pågældende bilag.

Vælg ”Send til OCR-tjeneste” under handlinger i båndet. Hvis Send til OCR-tjeneste ikke findes i båndet, skal du ind under tilpas bånd for at hive den frem:

Denne dialog boks åbner – tryk OK:

Dokument blev sendt - faktura indscanning

Efter et lille stykke tid kan du trykke på ”Modtag fra OCR-tjeneste” under Handlinger i båndet. Hvis Modtag fra OCR-tjeneste ikke findes i båndet, skal du ind under tilpas bånd for at hive den frem.

Denne dialog boks åbner efter Modtag fra OCR-tjeneste – tryk OK:

Afvent vertificering - faktura indscanning

Klik nu på linket ”Afventer verificering/bekræftelse” udfor feltet OCR-status:

 

Afvent godkendelse - faktura indscanning

 

Log nu ind på Lexmark/Kofax. Faktura og fakturalinjer kan nu ses:

 

Indscannet faktura - faktura indscanning

 

I eksemplet ovenfor er momsen forkert. For at rette dette, så stå i feltet Momsbeløb i højre side. Klik på de kr. 3.585,25 på selve fakturaen. Gå i feltet Nettobeløb til højre og klik på de kr. 14.341,00. Derefter skulle felterne gerne være markeret med Grøn flueben. Tjek at linjerne passer og tryk herefter på OK nederst i højre hjørne.

Gå herefter tilbage i NAV, vælg igen ”Modtag fra OCR-tjeneste”:

 

Modtag fra ocr tjeneste - faktura indscan

 

Herefter vælg ”Opret dokument” i båndet under Start – hvorefter købsfakturaen bliver oprettet.

 

Opret dokument - faktura indscanning

 

Nu er fakturaen klar til at blive sendt til godkendelse internt eller bogført direkte.

 

Download vejledningen til Hvordan laver jeg en faktura i NAV ved brug af Lexmark OCR scanning  (PDF)

 

2018-02-21T12:54:14+00:00 september 22nd, 2017|