Sådan opretter du en faktura i NAV (åbn i nyt vindue – klik her)
Gældende fra version NAV 2013. Kan også bruges af nyere versioner af NAV.
Hvordan opretter jeg en faktura i Microsoft Dynamics NAV
Når du skal have betaling for en solgt vare eller ydelse, så kan du nemt oprette en faktura i Microsoft Dynamics NAV.
Sådan opretter du en faktura i NAV
Opret en faktura (salgsfaktura) ved at søge på Salgsfaktura og vælg linket: <Salgsfaktura – Økonomistyring/Tilgodehavender>
Du kan også vælge stien: Afdelinger/Økonomistyring/Tilgodehavender/Salgsfakturaer.
Vælg Ny i båndet øverste på siden.
Du får nu vist et salgsfakturavindue, hvor du skal udfylde felterne i fakturaen.
Angiv linjer på faktura
I afsnittet Linjer i salgsfakturavinduet kan du vælge forskellige Typer: Finanskonto, Vare, Ressource, Anlæg og Gebyr.
Udfyld et Nummer for typen og angiv Antal
Enhedsprisen bliver automatisk blive indsat fra vare/ressourcekortet, hvis der er angivet en her.
Hvis du vælger typen Finanskonto, skal du skrive prisen manuelt. En finanskonto skal være sat op til direkte bogføring for at kunne benyttes her.
I bunden af afsnitter Linjer finder du de samlede oplysninger for alle salgslinjer, eksempelvis Fakturarabatbeløb, Moms i alt og i alt inkl. moms.
Angiv Fakturering
På salgsfakturaen kan du udfylde faktureringsoplysninger under afsnittet Fakturering.
Angiv Levering
På salgsfakturaen kan du udfylde leveringsoplysninger under afsnittet Levering.
Angiv Udenrigshandel
På salgsfakturaen kan du udfylde oplysninger om udenrigshandel under afsnittet Udenrigshandel.
Når du er færdig med at udfylde fakturaen, trykker du Bogfør.
Download vejledning Hvordan opretter jeg en faktura i NAV (pdf)