Sådan opretter eller skifter du til nyt regnskab i NAV (åbn i nyt vindue – klik her)

Gældende for Microsoft Dynamics version C5 2014/2015 og NAV 2015 (kan også anvendes af nyere og ældre versioner af NAV). 

 

Hvordan opretter eller skifter jeg til nyt regnskab i Microsoft Dynamics NAV?

Mange virksomheder har flere mindre eller større virksomheder, som alle har hvert deres regnskab. Du kan i Microsoft Dynamics NAV let oprette et nyt regnskab eller skifte regnskab.

Det kan enten være et tomt regnskab (dvs. uden data eller opsætning) eller et regnskab med standardopsætning, som indeholder basal opsætning af regnskabet.

Opret nyt regnskab – tomt eller med standardopsætning:

  • Opret tomt regnskab
  • Opret regnskab med standardopsætning

 

Bemærk: Du skal være opmærksom på, at et nyt regnskab altid kræver en vis grad af skræddersyet opsætning. Vi vil derfor altid anbefale, at du kontakter en C5/NAV konsulent for at opsætningen bliver korrekt. Det er ikke altid til at gennemskue de bagvedliggende opsætninger for bogføring, hvis ikke man er meget godt kendt i systemet.

CRONUS regnskab er et demo regnskab.

Se også vejledningen til hvordan du opretter nyt regnskabsår i NAV eller afslutter regnskabsår i NAV.

 

1. Opret nyt regnskab: Tomt regnskab

Hvis du vil oprette nyt regnskab, hvor regnskabet skal være tomt, skal du bruge denne fremgangsmåde.

  • Du kan vælge at bruge søgefeltet og søge på
  • Eller du kan følge stien: Afdelinger/Opsætning/It-administration/Generelt/Virksomheder.
For at oprette nyt regnskab trykker du på menupunktet Ny. Herved opretter du et helt tomt regnskab.

Opret Regnskab_Tomt Regnskab
Giv dette regnskab et navn og tryk derefter OK.

Opret Regnskab_Navngiv Tomt Regnskab

Nu har du oprettet et nyt tomt regnskab.

 

2. Opret nyt regnskab: Regnskab med standardopsætning

Hvis du vil oprette nyt regnskab, hvor regnskabet er prædefineret med en standardopsætning, og dermed lige til at gå til, skal du bruge denne fremgangsmåde.

Inden du opretter et nyt regnskab med standardopsætning, skal du tage et kopi af et eksisterende regnskab, der er blevet leveret i NAV/C5.

  • I NAV skal du vælge regnskabet CRONUS Danmark.
  • I C5 skal du vælge regnskabet Standard kontoplan.

Disse regnskaber har en standardopsætning og en standard kontoplan. Kontoplanen kan dog let slettes og en ny kan indlæses, hvis der er behov for det.

Vælg menupunktet Kopiér.

Opret Regnskab_Kopier Regnskab

Skriv navnet på det nye regnskab i feltet New Company Name og tryk herefter OK.

Opret Regnskab_Navngiv Standard Regnskab
Nu har du oprette et nyt regnskab med standardopsætning.

Download vejledning her

 

Har du brug for mere hjælp?

Tag med på kursus i C5 eller NAV: