Hvad er et ERP system?

Et ERP system omtales typisk som et regnskabsprogram eller et økonomisystem.

Det vil sige et system, som virksomheder kan bruge til at styre deres økonomi, bogholderi og bogføring i, samt sende fakturaer fra til kunderne.

Mere end blot et regnskabsprogram

Men et ERP system kan meget mere end kun at styre en virksomheds økonomi, regnskab og fakturering.

ERP står for Enterprise Resource Planning som direkte oversat betyder ressourceplanlægningssystem eller nærmere beskrevet et forretningssystem, der samler alle virksomhedens arbejdsområder og arbejdsprocesser i ét fælles system.

Det vil sige, at et ERP system kan varetage alt fra økonomi (regnskab, bogføring, fakturering, rykker m.m.) til ordre, indkøb, lager, produktion, projekter, kundestyring (CRM), personale, e-handel eller hvad behovet er for virksomheden.

Alt sammen samlet i et fælles IT-system – ERP system.

Det nyeste ERP-/økonomisystem fra Microsoft hedder Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Eksempler på Microsoft Dynamics ERP systemer (økonomisystemer og regnskabsprogrammer): 

Klassisk Dynamics C5 2012

Klassiske Microsoft Dynamics C5 2012

Ny Dynamics C5 2016

(ny) Microsoft Dynamics C5 2016

Træk vigtige nøgletal ud af ERP systemet

Endnu en fordel ved at alle virksomhedens arbejdsprocesser er samlet i ét fælles forretningssystem (ERP system) er, at det bliver muligt at trække vigtige nøgletal ud direkte fra ERP systemet. Det gør det nemmere at få et statistisk overblik over, hvordan det går i virksomheden.

Træk statistik over bl.a.:

  • Hvilke top 10 varer solgte vi flest af sidste år

  • Hvilke varer solgte vi færrest af sidste år
  • Hvilken sælger har solgt mest i år – sammenlignet med sidste år
  • Hvem er vores top 10 største kunder på omsætning

Lav regnskabet i ERP systemet – frem for i Excel regnearket

Nogle virksomheder holder styr på og overblik over deres regnskab og økonomi i et Excel regneark.

Det er ofte kendetegnet hos små virksomheder, enkeltmandsvirksomheder eller nystartede iværksætter virksomheder. Det kan der være forskellige årsager til, afhængig af hvilken virksomhedssituation man er i.

Det kan eksempelvis være:

  • Er en lille virksomhed med kun få administrative opgaver og få fakturaer der skal håndteres. Det kan derfor nemt overskues og varetages i Excel
  • Er en nystartet virksomhed hvor fokus primært er på at få forretningen op og køre. Der er dermed kun begrænset tid og ressourcer til at håndtere de mere administrative opgaver

Mange revisorer anbefaler dog typisk, at virksomheder anskaffer sig et regnskabsprogram (ERP system) til at håndtere deres regnskab i.

Det gør det blandt andet nemmere at administrere økonomien, både for virksomhedens medarbejder(e) og for revisoren, og sikrer mere valide data.

Hvilken ERP løsning skal jeg vælge?

Det kan være svært at vurdere, hvilken ERP løsning man skal vælge til sin virksomhed, for hvilke faktorer skal man være opmærksom på i valget.

ERPgruppen anbefaler økonomisystemet Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Det er særligt henvendt til dig, der har en lille eller mellemstor virksomhed fra 1 til 200 brugere.

  • Dynamics 365 Business Central. Det nye cloudbaserede ERP-/økonomisystem til små og mellemstore virksomheder. Med Dynamics 365 kan du samle hele din forretning i ét samlet IT-system, og du slipper for de store dyre opdateringer, da det bliver opdateret helt automatisk.

Læs mere om Dynamics 365 Business Central her.

Gratis webinar om Dynamics 365 Business Central

Vil du gerne høre mere om mulighederne med Dynamics 365 Business Central, og finde ud af, om det er et økonomisystem, der matcher din virksomhed?

Tag med på vores gratis online webinar: “Introduktion til Dynamics 365 Business Central”

Læs mere og tilmeld dig gratis webinar: Introduktion til Dynamics 365 Business Central

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp og rådgivning til hvilket økonomisystem, du skal vælge, er du velkommen til at kontakte ERPsupporten.dk.