Hvad er C5?

Er du i tvivl om, hvad C5 er, kan du finde svar her.

Microsoft Dynamics C5 er et regnskabsprogram (ERP system) til mindre virksomheder. Regnskabsprogrammet bruges til at styre en virksomheds økonomi og sende fakturaer fra til kunderne. Mere end 85.000 danske virksomheder inden for forskellige brancher har i dag C5, og er det markedsledende regnskabsprogram til mindre virksomheder i Danmark.

(se her hvordan du kan prøve det gratis i 30 dage her: http://www.erpgruppen.dk/)

C5 – et online regnskabsprogram

Dynamics C5 er et online regnskabsprogram. Det betyder, at du kan få adgang til programmet uanset hvor du befinder dig, bare du har adgang til en internetforbindelse – det samme gælder hvis din revisor skal have adgang. Du kan ovenikøbet gå på C5 via din tablet eller smartphone, da C5 også findes som app. Det giver en rigtig god fleksibilitet og mobilitet, da du kan gå på på C5 fra din tablet eller telefon, hvis du sidder i bilen, hos kunden, på byggepladsen, på hjemmekontor eller et helt femte sted.

Eftersom regnskabsprogrammet er online, skal du ikke selv sørge for at få programmet installeret og opdateret. Det hele er sat op for dig på forhånd, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med at bruge det. Desuden bliver der automatisk taget backup af dine data, så dine data altid er i sikkerhed, hvis noget skulle blive slettet ved en fejl.

Hvad kan C5 som regnskabsprogram?

Med C5 får du kort og godt et program til at administrere virksomhedens regnskab og bogholderi i. Du kan nemt styre bogføring og fakturering, og du kan sende fakturaerne elektronisk ud til dine kunder direkte fra regnskabsprogrammet C5. Programmet er endda bygget så brugervenligt og overskueligt op, at du ved hjælp af såkaldte tiles på forsiden (farvede kasser som fungerer som genveje) hurtigt kan danne dig et godt overblik over, hvad der er vigtigt for netop DIN rolle at vide.

Har du rollen bogholder eller regnskabschef, kan du eksempelvis få overblik over:

  • Hvilke debitorer der skylder dig penge
  • Hvilke forfaldne købs- og salgfakturaer du har
  • Hvilke åbne fakturaer du har liggende
Hvad er C5 - Sådan får du overblik over dit regnskab

Hvad er C5 – Sådan får du overblik over dit regnskab

Genvejene kan tilpasses efter, hvilken rolle du har i virksomheden. Det vil sige, at du selv kan være med til at bestemme, hvad der skal vises på din forside, når du åbner regnskabsprogrammet op.

Læs her hvilke funktioner du har adgang til i C5 

Ny C5 – ny platform

C5 regnskabsprogrammet findes nu i to forskellige udgaver; Klassisk C5 2012 og Ny C5 (fra version 2014 og op). Storebroren til C5 hedder Microsoft Dynamics NAV (tidligere kendt som Navision).

Den klassiske C5 har eksisteret i mange år og er baseret på det ældre DOS-program. Men for at imødekomme teknologiens rivende udvikling og for at kunne tilbyde virksomheder et mere moderne, mobilt og fremtidssikret regnskabsprogram, er den såkaldte Nye C5 blevet udviklet af Microsoft.

Hent flyeren med vigtige datoer for C5-brugere her (pdf)

Microsoft lancerede i oktober 2013 den nye C5 (som dengang hed version 2014). Den nye C5 deler samme teknologiske platform som storebroren Dynamics NAV (tidligere kendt som Navision).

Skift til NAV når C5 bliver for lille til dig

Denne teknologiske sammenhæng gør, at det nu er blevet endnu nemmere for den lille virksomhed at skifte til et nyt og større økonomisystem, når virksomheden vokser. Det betyder, at hvis man er en lille virksomhed med få medarbejdere, som primært kun har behov for at fakturere og holde overblik over økonomien i starten, så er den nye C5 det oplagte regnskabsprogram. C5 koster kun kr. 99/måned pr. bruger og er nemt at komme i gang med, hvilket er typiske kriterier for små eller nystartede virksomheder.

Når virksomheden vokser og der kommer flere medarbejdere til og behovet for økonomi- og forretningsstyring stiger, så behøver man ikke at gå på jagt efter nyt system en gang til. Simpelt fortalt skifter man blot licensfilen på C5 ud med en licensfil på NAV, og vupti har virksomheden adgang til et større system med mange flere funktioner og muligheder. Brugerfladen er præcis den samme, men med NAV får man blot adgang til flere funktioner i systemet. Læs mere om NAV her

Dynamics NAV 2016 nyt regnskabsprogram

Ny NAV (fra version 2013)

Læs mere om Dynamics NAV her